-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35873 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:39

شرك به چه معناست و چه اقساميدارد؟
شرك به معني معبود غير واقعي را به جاي معبود واقعي پنداشتن، جهتي جز آميختگي فطرت با جهل و ناداني ندارد، يعني از يك طرف انسان تحت فشار فطرت و دلائل روشن خداشناسي قرار ميگيرد، خواه ناخواه معتقد ميگردد كه براي جهان صانع و مدبري هست و نظام شگفت انگيز عالم هستي بدون پديد آرنده و مدبر امكان ندارد، از طرف ديگر بر اثر جهل و ناداني و نبودن معلومات صحيح، و دور بودن از محيط تبليغي پيامبران الهي، چون خداي واقعي را اعم از آفريدگار جهان و يا مدبر كارگردان آن، از خدانمايان درست تشخيص نميدهد، بي اختيار مجازها را حقيقت پنداشته، بت هاي بي جان و بي روح و يا اجرام شفاف و درخشان آسماني را، خدا ميپندارد.
اگر مشعلهاي فروزان علم ودانش و برنامههاي صحيح انبياء اين فطرت را راهنمائي كنند، ريشه بت پرستي از صفحه گيتي برداشته ميشود.
شرك انواع و اقساميدارد كه به صورت فشرده به آنها اشاره ميشود، با توجه به اقسام توحيد ميتوان از انواع شركها آگاه شد.
1ـ شرك در ذات در مقابل توحيد ذاتي: مقصود از توحيد ذاتي اين است كه خدا يكي است و نظير و مانندي ندارد و هر گاه فردي براي خدا نظير و مانندي انديشيد، شرك او ذاتي خواهد بود.
2 ـ شرك در خالقيت در مقابل توحيد در خالقيت: مقصود از توحيد در خالقيت اين است كه جهان يك آفريدگار دارد و جز خدا، آفريدگار اصيل و مستقل و متكي به خويش وجود ندارد و آفرينندگي ديگر موجودات به مشيت حكيمانه او است و هر عقيده اي كه نقطه مقابل آن باشد شرك در خالقيّت خواهد بود.
3ـ شرك در ربوبيت و تدبير در مقابل توحيد در تدبير و كارگرداني جهان: مقصود از آن اين است كه جهان علاوه بر اينكه يك خالق دارد، يك مدبر نيز بيش ندارد و كارگرداني ديگر مدبرها از فرشتگان و كليه عوامل و علل طبيعي به اذن و فرمان اوست و هر عقيده اي نقطه مقابل آن باشد شرك در تدبير، شرك در ربوبيت خواهد بود.
4ـ شرك در عبادت و پرستش، در مقابل توحيد در عبادت و پرستش: مقصود از توحيد در عبادت اين است كه انسان در مقابل موجودي به عنوان اينكه خداست و يا كارهاي خدائي از قبيل: خلقت، تدبير جهان، و يا مغفرت و آمرزش به او تفويض شده است، خضوع كند و اظهار تذللل نمايد، يك چنين كار شرك در عبادت محسوب شده و انسان را از جرگه توحيد بيرون ميبرد.

: آية الله جعفر سبحاني
مربي نمونه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.